Ja til en sekulær skole!

Uten navnHadia Tajiks forslag om hijabforbud i barneskolen har ført til stor debatt, og jeg ser at flere mener dette er en utidig innblanding i folks frihet. Noen uttrykker bekymring overfor hvordan muslimske foreldre vil oppfatte et slik forbud. ”La folk kle seg som de vil!” sies det.

Men hvem sin frihet er vi egentlig ute etter å beskytte? Foreldrenes? Fokuset burde vel ligge på de små barna og deres valgfrihet? Vi snakker om jenter i alderen 5-12 år.

Handler dette om å la folk kle seg slik de selv ønsker, eller om å tvinge små barn til å kle seg slik deres patriarkalske kultur krever?
Jeg tror kanskje skoleuniformer kunne ha vært løsningen på flere problemstillinger i dagens skole – enten det er snakk om heldekkende hijabdrakter eller små sexy magetopper.

Jeg er tilhenger av at norsk skole skal være en sekulær arena. Jeg er motstander av skolegudstjenester, religiøse privatskoler og av dagens KRLE-fag. Da foretrekker jeg heller USAs modell som tilsier at religion er noe som hører fritida til. Jeg tror det vil være bra for både integrering og ungers frihet, dersom vi samla oss rundt et livssynsfag som behandlet religion, etikk, folkeskikk og livets store spørsmål på et nøytralt vis.

Se også: Mitt liv som ateist.

Legg igjen en kommentar

