du ser jo ut som ei hore!

I forbindelse med de mange voldtektene som har rammet Oslos jenter den siste tiden, skriver journalist og veterinær Anne Viken et blogginnlegg om sine opplevelser i Oslonatten. Jeg kjenner igjen mye av det hun forteller fra de årene jeg bodde i Trondheimsveien.

Da jeg skrev om dette i Dagbladet for åtte år siden, fikk jeg kjeft av et par venner som mente at det var «unødvendig» å nevne at problemet var utenlandske menn. Jeg var uenig. Jeg hadde et behov for å adressere aggresjonen mot dem som faktisk trakasserte meg.

Her er teksten jeg skrev i Dagbladet, mars, 2003:

De fleste menn er greie, men

– SKARRU KJØPE? spør gutten i slutten av tenåra. Han viser meg noen brune hasjklumper han har i jakkelomma. Jeg skal møte to venninner på en pub i Grønlandsleiret og har tatt snarveien langs Akerselva.

– Nei takk, sier jeg, og går fort forbi de tre mørkhuda
guttene som står under brua og småflirer.
– Har du en sigg da? roper en av dem etter meg.
Jeg rister på hodet.
– Har du et ligg å gi bort da?
(Pause) – For du ser jo ut som ei hore!
HER BURDE JEG sikkert ha kommet med en skarp replikk og virkelig satt drittungene på plass. Men når du befinner deg alene under ei bru på Grünerløkka, er du pent nødt til å svelge både sinne og stolthet. Igjen. For denne kvelden er nemlig ikke første gang jeg har blitt kalt hore på gebrokkent norsk i mitt eget nabolag. Dessverre bor det en del mannfolk her som mener at en blond jente som går alene på gata per definisjon er en hore. I blant er tilnærmelsene forkledd som komplimenter; «Hvor skal du»? «Hva heter du»? «Fine pupper»!
Plystring, roping ut av bilvinduet, tuting og verst av alt; smatting i det vi passerer hverandre. På vei hjem fra jobb, på vei til butikken, på vei til byen.
ÉN AV FIRE norske kvinner føler seg utrygge i byen på kveldstid, viser en ny undersøkelse Norsk Gallup har utført.
Førsteamanuensis ved institutt for sosiologi på Universitetet i Tromsø, Anne Britt Flemmen, har skrevet en doktoravhandling om kjønnsmessig begrensning i det offentlige rom. Hun forklarer til nettstedet Missbehave.no at det kan være vanskelig for disse mennene å forstå våre reaksjoner. De føler at kvinner overreagerer på det de selv ser på som én enkeltstående kommentar eller henvendelse. Men det er selvsagt summen av disse som føles krenkende. En kompliment fra en fremmed mann på gata er ikke en kompliment, men en trussel.
PÅ PUBEN FORTALTE jeg venninnene mine at jeg hadde tenkt til å skrive noen linjer om episoden ved elva og den jevnlige trakasseringen jeg opplever. Men jeg ble ikke møtt med oppmuntring og støtte. Tvertimot.
– Pass deg så du ikke kan oppfattes som rasistisk, da!
– Pass deg så du ikke skjærer alle over en kam.
Advarslene var mange, og de klarte nesten å snakke meg fra det. Det siste du ønsker er at en eller annen Frp’er skal ta det du skriver til inntekt for sin innvandringsfiendtlige politikk. Men det er likevel et faktum at det kun er utlendinger dette dreier seg om.
Selvfølgelig skjærer jeg ikke alle over en kam. De aller fleste menn er greie.
Resten må skjerpe seg.
PS. Hvis noen i Oslo-politiet er interessert i å vite nøyaktig hvor disse tre gutta pleier å selge hasj, er det bare å ringe.

 

Apropos: Les denne sterke historien i VG.

10 svar

  1. […] This post was Twitted by CecilieDahl […]

  2. Godt innlegg, som på ingen måte bør oppfattes rasistisk!

  3. Godt innlegg! Viktig å få fokus på dette. Husverten min på løkka var innvandrar. Han var ein kjernekar. At ein seier frå om sine opplevingar, betyr ikkje at ein ser virkeligheten svart kvitt. AnneViken

  4. Mener du at seksuell trakassering har noe med voldtektsstatistikken å gjøre? Hvor har du hentet den informasjonen fra? Har du en kilde?
    Seksell trakassering skjer overalt, ikke kun på gata, men på jobb, skole, hjemme. En mann tråkker over en kvinnes grense. En kvinne tråkker over en manns grense. Det skjer hele tiden. Og det er ikke kun utlendinger som gjør det. Det er mennesker som gjør det. Mennesker med lav selvtillit, mennesker som prøver å kontrollere folk rundt seg på en svært ubehagelig måte.
    Jeg mener at man lærer andre hvordan de skal behandle en. Dersom du finner deg i det, kan du ikke forvente at det vil ta slutt. Neste gang, snu deg, og si fra. Si at det der var svært ubehagelig å oppleve og unødvendig av dem å si. Spør f.eks.: «Er det slik din mor har lært deg å behandle kvinner?» Det pleier å funke. Vis tenner, sett grenser. Ta kontrollen tilbake.

  5. Har opplevd «smatting» midt på lyse dagen på bussterminalen i Oslo. Dette er et _stort_ problem.

  6. «PS. Hvis noen i Oslo-politiet er interessert i å vite nøyaktig hvor disse tre gutta pleier å selge hasj, er det bare å ringe.»

    Gjør meg en tjeneste: Ring til politiet og fortell hva du opplevde. Samtidig får du hevn for trakasseringen.

    Og noen ting til: Gå kun i lave sko når du absolutt vil gå på sånne steder. Da er det lettere å komme seg vekk. Ikke drikk mer enn du kan forsvare deg selv, kle deg nøytralt. Ikke gå alene, særlig ikke på sånne steder i mørket. Det er jammen nok voldtekter om du ikke skal spille russisk rullett med din egen sikkerhet.

  7. Stine: det er inga motsetning mellom å vise tenner og å fortelle om sine erfaringar. EIn kan gjere, og gjer, begge delar, som eg skriv i mitt innlegg

  8. Det er bare så utrolig at dette fortsatt skjer i 2011. Vanskelig å fatte at kvinner fortsatt for en del (og ja, jeg sier «en del», for det er langt fra alle) bare er objekter som man kan behandle som man vil. Man blir gjerne oppfattet som feminist (hvorfor er det blitt et fy-ord, forresten?) dersom man våger å si at Norge ikke er likestilt. Det at det kanskje er bedre her enn mange andre steder i verden gjør ikke Norge til likestilt.

    Jeg blir lei meg og opprørt over alle de sinte, unge menn og gutter som finnes i samfunnet vårt. Du ser det allerede i barnehage og på barneskolen. Disse guttene som alltid havner i feil selskap, som ikke kan forholde seg til de sosiale spillereglene i samfunnet, som dermed blir utrygge og sinte – og som allerede i barneskolen kaller lærene sine for «horer» og kanskje enda verre. Hva er det vi gjør med disse guttene? Hvorfor er de så sinte? Hvorfor skjønner ikke unge (gjelder jenter også) hva språket betyr? Forstår de ikke alvoret i å kalle noen for «hore», «bitch» osv.?

    Det er vanskelig å vite hvor man skal begynne..

  9. Dere jenter må venne dere til å ta igjen.

  10. La meg se: tre menn som gjør noe _ulovlig_ fornærmer deg og du velger å gjøre hva? Skrive en blogg og tipse politiet om å ringe deg? WTF?!? Hvis du virkelig er så opprørt og så opptattt av å få et bedre samfunn, hvorfor ringte du ikke politiet med en gang?
    Men neida, politiet bør ringe deg. Igjen, WTF?!?

    Tre unge menn som bedriver ulovligheter står ikke i posisjon til å fornærme en dame med mobiltelefon i veska si. Jeg kan skjønne at du er forbanna, men grav litt dypere, så skjønner du hvem det er du egentlig er forbanna på.

Legg igjen en kommentar

