Dagens foto

hdhd

3 svar

  1. Dessverre ekstra relevant i disse OL-tider.

  2. Hm…
    Kjære Marta!, kjøpt boken din idag etter toget (8.mars), som var utsolgt på Tanum Karl Johan (de hadde bestilt 20 nye), men fikk vite at de hadde ett eks igjen i Bogstadveien – løp opp bakken(e) puh, og satte foten innenfor just inn time før den automatiske skyvedøren ble låst. Boken stod og ventet, på disken, på et eget stativ : ) rett ved kassa!
    Men altså, det var dette bildet med de to russiske damene på landeveien jeg skulle kommentere på her og nå… og som det innledende «hm»et har å gjøre med. Før bokjakten (etter toget) hutret jeg meg inn på Stockflets ved Tinghuset, etter å ha pådratt meg kraftig kulde gjennom marg og bein, på Youngstorget, som «stod stille & i stampe» pga det store oppmøtet… flott forøvrig, og måtte varme meg med kaffe og muffin (ha!).
    Det var trangt om saligheten, og to flotte damer satte seg like kalde ned ved mitt bord. Vi kom i snakk, de var russiske, hadde gått i tog. Jeg spurte hva slags forhold de hadde til denne dagen. De forklarte at i russland var dagen mer en krysning av morsdag og Valentines-day, kvinner, romantikk, kjærlighet hadde alltid stått i fokus 8.mars – de var allerede likestilt, alle kvinner jobbet, hadde høye stillinger, hvis de ønsket, og styrte både hjemme, i kulturlivet og i samfunnet. Det var kun i det øvre politiske skikt de ikke fikk inntreden, og det gjaldt de fleste menn også – det var kun forbeholdt noen få…og var et sted man egentlig ikke ønsket seg.
    Men de hadde en Ole-Brumm holdning til dagen, gjerne begge dele: den vestlige knyttede kvinne(og manne)neven, óg det de elsket fra sitt hjemland – en dag kvinner dro på besøk til hverandre, (med menn), feiret segselv og dagen (+ble feiret) med masse blomster, skåling og kjærlighet! De var kjempehyggelige og spennende å snakke med
    – så bildet med damene på landeveien ble etter dette for meg fra et annet perspektiv. Kanskje var damene på kjerra nettopp to sprudlende russere på vei til party, for å synge og danse og kose seg over sin egen styrke og viktige stilling…? : )
    Gleder meg til å lese boken!!
    Hilsen filletante : )

    1. Hei Inger-Marie
      Så hyggelig å høre fra deg! Og takk for at du kjøpte boka.
      Dette var en veldig morsom og hyggelig historie. Ja, jeg har fått med meg at kvinnedagen feires litt som en Valentine/spa/shopping-dag i deler av Øst Europa, i Polen for eksempel, og det er sikkert endel kvinner som er fornøyd med de tradisjonelle kjønnsrollene i Russland. Slik som damene du møtte. Men også mange som sliter voldsomt med det strenge patriarkatet. Ikke minst homofile. Jeg er glad jeg er norsk, ikke minst etter lørdagens markering. 🙂 Det var en helt utrolig stemning på Youngstorvet, en dag jeg ikke glemmer med det første.
      Vi snakkes, Inger-Marie! Hils jentene! Og Alfred!

Legg igjen en kommentar