Det heter faktisk mensen

480xVi er mange som har himlet med øynene av den infantile reklamekampanjen som omtaler mensen som «tante Rød» og «jordbæruka.» Man skulle tro dette var ordvalg hentet fra 1930-tallet.

Men da jeg nylig bladde i et nummer av Alle Kvinners Blad fra 1939 viste det seg at man allerede den gang våget å ta i bruk ordet «menstruasjon» i annonser for smertestillende:

20150309_181826_resizedTo skritt fram og et tilbake…

2 svar

  1. Eller, dersom man ser på bildene Weifa har valgt å illustrere reklamene med, kan man ta det som et forsøk på å spøke med gamle tiders eufemismer.
    Spesielt vellykket er det nok ikke, men likevel.

  2. Selv om jeg er helt for at man bruker ordet «mens» offentlig og mener det er viktig at mensen ikke skal være fremmedgjort , synes jeg at reaksjonene mot disse reklamene har vært litt vel overdrevne.
    Jeg tror ikke dette handler om at mensen er tabu eller skambelagt. Tvert imot ser jeg heller dette som et forsøk fra markedsførernes side på å være «morsomme» ved å ta i bruk disse uttrykkene som folk stort sett vet at betyr mensen.
    Selv har jeg aldri visualisert «tante Rød», og måtte trekke litt på smilebåndene første gang jeg så bildet av denne rødkledde, sure dama. Om folk synes det er artig eller ikke får bare være – men jeg forstår hensikten slik ihvertfall.

    Mener dessuten å huske at det står «mot menstruasjonssmerter» i teksten under.

Legg igjen en kommentar

