i farta

1925082_10152321312446189_2047477087_n

Faksimile Adresseavisa

Det har vært et par morsomme, merkelige og rørende uker for undertegnede.

Etter at forrige Dagsavisen-spalte endte på VGs forside, førte det meg innom blant annet Dagsnytt 18, Aktuelt og Debatten på NRK.

Her opplevde jeg at enkelte forsøkte å avfeie det massive kroppspresset jenter og kvinner utsettes for som ”uviktig og sutrete”. Dette er en passiv og svært usolidarisk holdning overfor noe som er har utviklet seg til bli et stort samfunnsproblem.

Les forøvrig Siri Syverud Thorsens kronikk i dagens Dagsavisen om de samme mekanismene.

4. mars snakket jeg for flere hundre fagorganiserte på Manifests årskonferanse. Det var inspirerende og veldig moro! Her fikk jeg dessuten med meg et forrykende godt innlegg fra arbeidsmedisiner Ebba Wergeland.

Lørdagens enorme 8. mars-markering på Youngstorvet ble en opplevelse for livet – dagen frembrakte klump i halsen og frysninger på ryggen. Samt noen idiotiske uttalelser fra et par politikere på borgerlig side.

(Dagrun Eriksen om 8. mars-engasjementet: ”Egoistisk og pinlig”)

Bokslippet har hittil vært en stor opptur. På fredag besøkte jeg Litteraturhuset i Bergen, der jeg hadde en hyggelig og interessant scenesamtale med Fett-redaktør Hilde Sofie Pettersen, og DJ/skribent Charlotte Thorstvedt.

Boka ble anmeldt av Gerd Elin Stava Sandve i Dagavisen som skrev: ”Godt sett, godt oppsummert, godt skrevet. «Født feminist» lykkes i å være skarp, kritisk og personlig uten å framstå som sutrete – et kunststykke i seg selv.”

Dagbladets anmelder omtaler meg som ”slagkraftig, frekk og morsom”, mens Ingrid Baltzeren i tidsskriftet Rødt! skriver:

”Å lesa Født feminist av Marta Breen gjorde like stort inntrykk på meg som å lesa Under det rosa täcket av Nina Björk da den kom på 90-talet.”

Wow, takk for det!

Jeg har også blitt portrettert i Aftenposten, og slått av en prat med Klassekampen, Vårt Land og Adressa.

3bu3wU8FlL0oRhVZ9aAjAAywU7OugFDbMT8lcvo0deXA

Salongen

Et par turer til Marienlyst ble det også tid til i uka som gikk, blant annet et besøk i den svært hyggelige Salongen (bildet), og et portrett i P2-programmet Ekko.

Som sagt: Strålende uker. Men ingenting slår stemningen på Youngstorvet på lørdag!
Vi er mange, vi er sterke, vi skal fjerne reservasjonsherket!

3 svar

  1. Hei. Fulgte med på debatten på tv og den satte fokus på veldig mange ting jeg selv har ergret meg over og blitt helt satt ut av til tider. Blant annet dette med at kvinner forminsker kjønnsleppene sine . Ble så glad over å høre Johanne Sunby si at dette var bare tull. Av medisinske årsaker er vel alle enig i at vi må be om hjelp til å rette på ting som kan ha vært medfødt., ting som forårsaker smerter . Astrid Gunnestad som var deltager hylte opp om hvor naturlig det var å bli gammel og få grevinneheng, det var da ingenting å bry seg om. 2 minutter etterpå fortalte hun at hun hadde fjernet rynkene under øynene ? Det er nok ikke alltid så lett å bli gammel allikevel, selv for henne .
    Og årsaken her jo at det florerer overalt hva du bør se å rette opp. Selv kommer jeg aldri til å operere meg for noe som helst , botox osv er helt uaktuelt for meg . Jeg trener og spiser sunt 🙂

  2. Leser boka Født feminist nå. Gammel feminist heier på ung feminist!

    1. Tusen takk for det, Randi!

Legg igjen en kommentar

