Frøken eller prinsesse?

frøken eller prinsesseMitt lokale kjøpesenter på Manglerud har forlengst bevist at de har svært bestemte oppfatninger av hvordan bydelens jenter og gutter bør se ut og oppføre seg.
Men i denne reklamebrosjyren lar de i det minste noen valgmuligheter stå åpne:
Jentene kan velge mellom: Frøken eller prinsesse? Håpefull eller fornuftig? Mens guttene har fått disse valgene: Tøffing eller sjarmør? Barsk eller aktiv?tøffing eller sjarmør

Kjære senterledelse: femtitallet ringte og ville ha stereotypene sine tilbake.

håpefull eller fornuftigbarsk eller aktiv

5 svar

  1. «Endelig noen som har skjønt det der med kjønnsforskjeller 40 år etter Riktige leker, unisex og frigjøring på alle kanter og bauger». For noen idioter, du!
    Men det er interessant hva som skjer, ikke sant? Dess høyere utdannelse befolkningen har desto mer stupid blir samfunnet. Meld saken til Bondeviks verdikommisjon. Leve den gode samtalen som kun finnes på TV. Heia Skavlans vrøvlerier, markedssjefene og Siv Jensen.

  2. Steinar: Jeg ser absolutt poenget ditt med at samfunnet fordummes… Hvordan skal en ellers forklare alle de som velger unødvendige plastiske operasjoner, bruker store deler av lønningen sin på kosmetikk, eller sulter seg for å oppnå en unormal kroppsfasong? Det er vel det som heter motrevolusjon. Etter at kvinnene inntok arbeidsmarkedet i andre verdenskrig, måtte de sosialiseres til å bli husmødre igjen gjennom storstilte kampanjer på femtitallet, og etter at den andre bølgen med feminisme angrep mytene om morsrollen og den ‘passive kvinnelige natur’, måtte myten om kvinnelig skjønnhet bli utvidet til å bli den nye sosiale kontrollen.

  3. […] den passive jenterollen som trykkes nedover våre […]

  4. […] Seattle Seahawks knuste Denver Broncos i Superbowl! Men alle vet at Superbowl ikke bare handler om football – halvparten av publikum ser på for å få med seg reklamene (som mistenkelig nok alle er fjernet fra youtubelinkene). The Representation Project (gjengen bak den fantastiske dokumentaren Miss Representation ) var i år tidlig på ballen, og utviklet appen «Not buying it» slik at seere kunne reagere, dele og markere sin avsky mot elendige reklamer på kvinners bekostning.  -En reklame som ikke hadde behov for å bli flagged: Goldie Blox!  Det fantastiske leketøysmerket til Debbie Sterling som produserer og markedsfører byggeleker til jenter. For som Marta Breen melder om på sin blogg – små jenter blir ikke akkurat oppfordret til å drømme om ingeniøryrket .  […]

  5. […] kundeavis fra julen 2014. Det var Marta Breen som først skrev om saken i blogginnlegget Frøken eller prinsesse?. Overalt forteller klesbutikker, bøker, plakater og leker at jenter liker rosa, og gutta liker […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: