Prøvde lykken – og angret

Folk følger visst drømmene sine som aldri før. Flytter på landet, sier opp jobben, slanker seg og reiser jorda rundt. Men hva skjer når drømmen viser seg å bli et mareritt?

«Christine Koht slanket seg 30 kilo, men angret!» Begivenheten ble gjengitt i de fleste medier. Komikeren fortalte at hun lot seg påvirke av at alle andre programledere var blitt så slanke. «Nå synes jeg det er litt artig at jeg er den eneste i gjengen som har gått motsatt vei, fra tynn til tykk,» sa hun VG.
For Koht ble ikke lykkelig av drømmekroppen, snarere tvert i mot. Hun bestemte seg for å ta tilbake alt hun hadde mistet: personligheten, rausheten og kiloene.
I mine ører høres det ut som en stor fest, å legge på seg 30 kilo på tre måneder, med kjæresten som heiagjeng! Jeg ser det for meg: Christine lett henslengt på sofaen, hun knipser med fingrene, og vips kommer snille Pernille løpende med gåselever og karamellpudding! Jeg håper hun hadde meg seg et kamerateam.

Koht er ikke den eneste som har trykket på angreknappen. Etter at vi i årevis er blitt dynget ned med reportasjer om mennesker som tar tiden tilbake, hopper av karusellen for å dyrke familien og kanskje et par gulrøtter – har det nå dukket opp en undersjanger av artikkeltrenden: Folk som fulgte drømmen, men ombestemte seg.

DSC_0020Første gang jeg la merke til vinklingen var i det svenske bladet Damernas Värld i 2007. «Vi ångrade livsförändringen» het artikkelen. Vi fikk lese om en kvinne som hadde trodd at drømmen var et idyllisk hus på landet. Derfor solgte hun byleiligheten sin og flyttet. Men hun savnet byen, og etter å ha sittet i skogkanten og grått i noen måneder, var hun så heldig å få kjøpe sin gamle leilighet tilbake.
Hver sjette nordmann drømmer om et småbruk på landet, ifølge en meningsmåling utført for Nationen. Ikke så rart hvis du har latt deg forføre av Narvesens bladtitler á la Lev landlig, Country Living og Gård & Torp. Det ser unektelig svært harmonisk ut.

En roligere, mer harmonisk hverdag var nettopp det familien Eikeland drømte om, da de bestemte seg for å koble ut internett. I flere måneder var de helt avlogget, og kveldene ble brukt til tegning og strikking. Så kom Aftenpostens artikkel: «Droppet nett, men angret». Det viste seg at et halvt års nettfri var mer enn nok. Foreldrene følte at datteren ble hengende etter faglig og sosialt, og koblet seg på igjen. «Internett gir jo også så mange gode muligheter, og så mye informasjon,» måtte mor erkjenne.

Det er selvsagt ingen skam å snu. Men det er vanskelig å ikke kjenne et ørlite stikk av skadefryd når noen av drømmebransjens lederskikkelser gjør retrett og klatrer ned på jorda igjen til oss andre. Som for eksempel danske Ninka, som skrev bestselgeren med den omstendelige tittelen Kjernesunn familie – slik gjør du det! Livsstil uten stress, sukker og kunstige stoffer – endrer familielivet for alltid.
Overalt kunne vi lese om den danske familien, som var høye på livet uten sukker. Men i bladet Alt for damene sto Ninka nylig fram og fortalte om nedturen. Det ble for slitsomt med sunnhetsstress fra morgen til kveld. Det hjalp lite at mannen hennes egentlig ikke hadde lyst til å leve i en kjernesunn familie. De to ble skilt. «Jeg var den perfekte kvinnen, som holdt foredrag etter foredrag for stressede mødre. Men jeg var jo egentlig bare en journalist som kom fra et heisaliv med masse øl, og plutselig sto jeg der og var så sunn,» forteller hun til bladet.(nr.11/2012)

Ned på jorda måtte også «Sjefsengelen» i Tvedestrand. Ja, hun kalte seg det, gründeren av pensjonatet Englegaard. Gjennom en rekke reportasjer i blader og aviser ble vi kjent med kvinnen som hadde skapt virkelighetens Himmelblå. Det hele var som en interiørbloggers våte drøm: Et falleferdig gammelt hus, forvandlet til et idyllisk overnattingssted i duse farger. Her fant du deilige kaker, myke dyner og engler i alle kroker. Under vignetten «Det gode liv» framstilte KK i 2009 stedet som et paradis på jord, der slitne sjeler fikk energien tilbake. Men bare ett år senere kom bladet med dårlig nytt: Drømmen var lagt ut for salg, sjefsengelen hadde slitt seg ut.

Så hva er budskapet mitt – at drømmer er noe tull? Det ville jo ha vært trist. Men den svenske forfatteren og professoren Michael Dahlén var absolutt inne på noe i boka Nextopia fra 2008. Her viste han til forskning som dokumenterte at menneskers lykke og livstilfredshet er en nokså konstant størrelse. Når store begivenheter inntreffer, som en ny forelskelse, ny jobb, stor lønnsøkning eller lignende, stiger lykkefølelsen i en periode på maks tre måneder, før den flater den ut igjen.
Journalist og forfatter Bjørn Gabrielsen trengte for øvrig bare én setning i sin bok ”Vinterkrigen” på å formidle det samme budskapet: «Flytter man inn i ny leilighet, virker varmefliser på badet som en ufattelig luksus i 24 timer, hvorpå det øyeblikkelig overføres til avdelingen for grunnleggende menneskerettigheter».

Jeg ønsker angrerne hjertelig velkommen i livsstilspressens spalter, vi trenger alle en virkelighetssjekk i ny og ne. Jeg håper bare at den nye åpenheten også vil bevege seg mot politisk hold. Hadde det ikke vært flott med noen flere snuoperasjoner her? For eksempel hvis helsemyndighetene gikk ut i avisa og sa: «Vi slo sammen alle sykehusene, men angrer! Det ble ikke så bra som vi forestilte oss.»

Ja, man kan jo alltids drømme.

(Artikkelen sto på trykk i Dagsavisen 15.03.2013.)

2 svar

  1. Torill Bye Wilhelmsen | Svar

    God artikkel. Skjønner at det er lett å «la seg rive med» av suksesshistorier uten å tenke på hva man egentlig vil selv…og så står man plutselig der med «himmelblå». Tror likevel det er flere som aldri gjør noe med ønskene sine om et litt annerledes liv. Jeg tror jeg er like lykkelig på landet som jeg ville vært i byen, men livsstilen min er helt annerledes her og jeg prøver å sette pris på det. Venter bare på at en sushibar skal dukke opp snart 🙂

  2. Fint å få høre den siden av historien også, jeg ‘visste’ jo at det måtte være noen der ute som angret! P.S det hadde vært fint om du la til en deleknapp på bloggen, så vi kan dele de gode innleggene på facebook og twitter 🙂

Legg igjen en kommentar

