Whites only?

For en tid tilbake oppsto det en debatt om forsidene til de tradisjonelle kvinnebladene Allers, Hjemmet og Norsk Ukeblad. Det kom nemlig fram at ingen av disse bruker svarte eller mørkhudede modeller i bladene, og langt mindre på forsiden. Allers´ redaktør hevdet at det ville blitt ramaskrik i deres godt voksne lesergruppe dersom de hadde hatt en svart kvinne på forsiden.

De velger dermed å la potensielle rasister bestemme bladets innhold.

Nylig fant jeg denne oversikten over forsidene til det langt mer moderne bladet Kamille, som sikter seg inn mot kvinner i 20-30-årene. Og jammen ser det ikke ut til at de har samme policy!

Det er nesten så man kan mistenke norske bladforlag for å ha mistet kontakten med samfunnsutviklingen.

5 svar

  1. Ja, kor blei det av den debatten eigentleg? Veit du kvifor fekk Allers-redaktøren sine anakronistiske standpunkt fekk hengja i lufta uimotsagt?

  2. I følge CIA World Factbook består befolkningen i Norge av 98% etniske nordmenn eller Europeere. Kun 2% er «other» – og av dem er det nok en god del fra Nord Amerika. (I motsetning til det enkelte terrorister måtte tro)

    Er det unaturlig at blader som lever av forsidene sine retter seg mot 99% av befolkningen?

    Og i stedet for å ta redaksjonelle beslutninger for alle bladene i Norge, kan jo du, som tydeligvis både kan skrive og har meninger, starte et multikulturelt feministblad, så kan du jo bestemme selv hvem du skal ha på coveret?

  3. Interessant tema!
    Hvem og hvilket bilde som skal på forsiden av magasinene er jo noe vi som jobber her diskuterer kontinuerlig. Nå skal ikke jeg gå inn på salgstall – da disse er strengt konfidensielle – men jeg kjenner i alle fall at jeg er stolt av at Det Nye har hatt både Stella Mwangi, Mimi Blix – og nå Aylar – på coveret vårt i løpet av 2012.

  4. eh he he. Jeg mener i løpet av det siste året ..

  5. Wow, jeg synes det er interessant at en av kommentatorene her mener at ett hvitt ansikt på forsiden er det eneste hvitinger vil se på. Jeg er bleikere enn folk flest og for meg er det revnende likegyldig hva fargen er på de på forsiden. Bortsett fra at når jeg ble gjort oppmerksom på at de bare velger hvitinger fordi «ramaskrik i deres godt voksne lesergruppe» så kjenner jeg at jeg bryr meg likevel. Er det mulig? Et gufs fra kolonitiden.

Legg igjen en kommentar

