Musikkglade mannsjåvinister

PJ Harvey. Ikke bra nok live - i følge Dagens Næringsliv.

Dagens Næringsliv har i en årrekke brukt stor spalteplass på musikklister á la «Tidenes beste norske album» og «Tidenes beste låter». Sånt er jo moro. Av en eller annen grunn er det ikke avisas faste og svært kompetente musikkjournalister (f.eks. Per Asbjørn Risnes og Audun Vinger) som står bak kåringene, men finansmannen Thorstein Selvik og hans håndplukkede mannsjury. For et par dager siden kåret gjengen «Tidenes beste livealbum», og som vanlig var det svært få kvinner på lista. (6 av 100)

Når avisa konfronterte juryformann Selvik med at hverken Kate Bush, PJ Harvey, Tori Amos, Carole King eller Dusty Springfield var funnet verdig en plass, svarte han:

– Når vi har vurdert liveplater, har vi blitt enda mer mannssjåvinistiske enn vi allerede er.

Jurykollega Peter Hermanrud stemte i:

– Gutter liker lister, vi har en tendens til å prioritere musikk som gutter liker. En jury med bare kvinner i, ville satt opp en helt annerledes liste.

Og det er jo helt greit at Thorstein og Peter liker guttemusikk best. Men hvorfor i all verden slår Dagens Næringsliv stadig opp disse gutteromslistene under tittelen «Tidenes beste…»?

Blir ikke det litt som om jeg skulle spurt damene i min søsters leseklubb om deres favorittbøker, for deretter å slå det opp som en litterær kanon i Dagbladet?

11 svar

  1. «Blir ikke det litt som om jeg skulle spurt damene i min søsters leseklubb om deres favorittbøker, for deretter å slå det opp som en litterær kanon i Dagbladet?»

    Nei. Det ville ikke vært det samme, fordi det ville blitt bedre. Erfaringen tilsier at kvinner velger både menn og kvinner, mens menn stort sett bare velger menn.

    1. Akkurat som når det skal velges styrer i ASer. Menn velger menn, hvis de ikke tvinges til å gjøre det annerledes.

  2. Er vel flere som tuller her. For det første er lista temmelig fastgrodd i 70 tallet for det andre så er det ganske tullete å spørre hvorfor kate bush ikke er med på lista…
    2 seconds ago · Like

  3. Det er bra du sier i fra, i hvert fall. Så blir folk mer klar over situasjonen, og kan vurdere listene annerledes. Og selvsagt – enhver «tidenes beste»-liste er jo aldri objektiv uansett, og man må selvsagt se hvem som har skrevet om ting. Hvis det er gutteklubben Grei vet man jo sånn cirka hvor landet ligger.

  4. Ikke tro på alt du leser ´a! Hvem bryr seg egentlig om slike lister? I tabloidpressen??

  5. Alle slike lister blir «mine favoritter» lister. Og hvorfor i alle dager skal man tvinge folk til å like musikk de ikke liker.

    Du tar denne listen, og all musikkjournalistikk i DN alt for alvorlig.

    1. Heisann!
      Jeg tar så absolutt ikke denne listen seriøst. Men som journalist tar jeg aviser og deres redaksjoner seriøst. Derfor liker jeg å bruke denne bloggen til å gi redaksjonene innspill når jeg synes de gjør dårlige valg.

      beste hilsen marta

      1. (Nå avslører jeg kanskje alderen min) Jeg liker Pearl Jam, The Stone Roses, The Smiths og Teenage Fanclub fordi de lager musikk som «snakker til meg». Jeg liker for eksempel ikke PJ Harvey eller Bjørk fordi jeg ikke kjenner meg igjen i spetakkelet, kjønnet til artistene har kanskje litt med saken å gjøre, men jeg synes det er veldig greit å ikke bo i et land der jeg tvinges til å høre på det som er politisk korrekt.

  6. Hei igjen!
    Jeg er også veldig glad for at jeg ikke tvinges til å høre på musikk jeg ikke liker (Finnes det egentlig et land hvor dette skjer…?)
    Jeg liker mye av det samme som deg – ikke minst Teenage Fanclub!
    Hvis du opplever PJ Harvey som «spetakkel» anbefaler jeg deg å sjekke ut det flotte, rolige albumet «White Chalk».
    Godt nytt år!
    Hilsen Marta

    1. Hei!
      Jeg vedder på at myndighetene i for eksempel Iran, Nord Korea og Saudi Arabia vil slå ned på spilling av grindcore bandet analcunt. For å ta et ekstremt eksempel.

      Poenget mitt er at det virker som om du ønsker kjønnskvotering i listene til DN, og da nærmer du deg skremmende sensur.

      1. Jeg vil ikke ha kjønnkvotering, men skulle ønske at når DN bruker masse redaksjonell plass på slike lister, bør de bruke en kompetent og godt sammensatt jury, slik vanlig praksis er f.eks i Spellemannsjuryer, i Dagsavisens musikklister etc. Ikke en ensartet gjeng menn i 50-åra, som hevder at deres smak er tilnærmet objektiv (slik de tidligere har hevdet). Denne gjengen kan like akkurat hvilken musikk de vil for min del, men det har ikke noe i avisa å gjøre.

Legg igjen en kommentar

