Hverdagsmat for hvem?

«Thai på en tirsdag» er den fristende tittelen på en matartikkel i nyeste nummer av KK. Ingressen lover videre: «Raske retter som funker helt supert som hverdagsmat.»

– Akkurat hva jeg trenger! tenkte jeg, ettersom jeg er passelig hverdagstravel og frelst på asiatisk mat.

Men så var det den «enkle» oppskriften, da. «Nudelsalat med sprø blekksprut» inneholder 17 ulike ingredienser, og et par av dem er antagelig ganske vriene for den gjengse KK-leser å plukke opp på vei hjem fra jobb. For eksempel fersk blekksprut. Dressingen skal kokes opp i en gryte, for deretter å avkjøles i kjøleskapet. Blekkspruten skal marineres i 15-20 minutter, før den paneres og friteres i olje. Og så var det nudelkoking og salatkutting, før det hele skal «serveres straks!»

Hvis målet med å tilby raske hverdagsoppskrifter er å skape identifikasjon mellom leser og redaksjon, tror jeg dette er en bom.

Selv kunne jeg laget fire raske og gode middager på den samme tiden...

3 svar

  1. Veronica/Gale Matverden | Svar

    Haha så teit, nei det der hørtes jo ikke enkelt ut verken for eksperter eller «hvem som helst». Synes ikke selv at matlaging tar all verdens tid, men skal ting marineres og kokes og alt som er så tar jo DET tid, uansett hvor flink JEG er..

  2. Hei Marta!
    Her har du virkelig et poeng! KK utgav også en sånn hverdagssalatkokebok i sommer som jeg bladde gjennom en gang for så å legge den vekk fordi alt var så komplisert….
    KK har blitt et melkekartong blad uansett. Alle «artiklene» deres er lest på 30 sek og kunne like gjerne vært trykt på corn flakes boksen. Kanskje kellogs og kk kunne inngå et samarbeid?

    1. Leserne må jo få tid til å lage oppskriftene, da kan de ikke kaste bort tida på å lese dameblader!

Legg igjen en kommentar

