Pass deg for hipstervirus!

Dagbladets Vegard Larsen anmeldte denne uka den romantiske komedien «(500) Days of Summer.» (bildet) Han mente filmen var god, men litt for hipp for sitt eget beste, på grunn av ironiske referanser til Bergman og Godard, og med både Belle & Sebastian og Pixies på soundtracket.
large_500-days-of-summer-2«Det blir litt for påtatt hipt, litt for flinkt, litt for uekte. Litt som ei dame du i utgangspunktet syns er både søt og kul, men som du virkelig sliter å kommunisere med fordi hun ikke egentlig mener det hun sier, fordi hun sier det ene og alene for å fange din interesse.»
En god observasjon av Larsen dette, som dessuten kan brukes som diagnose på store deler av denne byens uteliv.
Mer konkrete eksempler finner du her.

2 svar

  1. Å like europeisk film og 90-tallsyndlinger er vel ikke akkurat hipstermat i dag.

    At filmskapere lager referanser til noe de selv liker og som kanskje definerer deres generasjon er rimelig vanlig, noe som burde passe bra med regissørens alder (f. 1975).

    På den andre siden kan filmen være full av referanser til smale kredfilmer Vegard Larsen, som har ‘kudos’ i sitt vokabular, ikke får med seg.

  2. Jeg skjønner hva du mener Marta, men jeg syns ikke dette er et så godt eksempel. Hvis du får 500 folk som har peiling til individuelt å definere hvilke kulturreferanser som er riktig for en «hipster», og ikke minst, få dem til å definere hva en «hipster» liker, vil du få 500 ulike svar. Bergmann? Pixies? Allment aksepetert av kritikere som «kvalitet», men neppe hipt. I så fall har det vært hipt sammenhengende i henholdsvis 50 og 20 år. Belle & Sebastian? Ikke hipstermat, spør du meg. Jeg lurer på om du og han Dagbladetanmelderen blander sammen «pretensiøs» her? Er man «hip» er man i min bok ekte og kul, og litt i forkant, og en person som er med og skaper stiler og meninger. Sånne er det ingen grunn til å disse eller være redd. De er bare hippe. Er man pretensiøs, derimot, er det mye rart som kan være feil. Som at man stadig vekk må flashe kulturreferanser som man ikke i alle tilfeller står inne for eller forstår.

    Og uansett syns jeg analogien med dama som var søt, men som ikke holder fordi hun prater litt høytravende for å tiltrekke din (en gutts interesse…) virkelig er et elendig eksempel, sett fra min (eh… erfarne) guttevinkel. Hvis en søt dame prøver (prøvde, selvsagt. Ting er jo annerledes nå 🙂 å få min oppmerksomhet, ville jeg gitt 100 % faen i om jeg syns hun prøvde litt vel hardt å imponere meg. Jeg ville derimot tenkt at dette er en god start, siden hun er søt og åpenbart liker meg, og så tenkt at alle de unotene med å prate om ting hun ikke mener, skulle man raskt ha fått plukket av henne. Så lenge de viktigste tingene, som at hun var søt og grei, og åpenbart likte meg, var i boks, er det grønt lys som bare det.

Legg igjen en kommentar

