Katzenjammer no more!

Hver kveld synger jeg et knippe barnesanger for dattera mi, og av en eller annen grunn handler de flestekatt320 om dyr.
”Syng gris!” ”Syng ku!” ”Syng katt!” Slik lyder ordrene.
Men nå har jeg bestemt meg for å droppe kattesangene, for de inneholder alltid noen opprørende strofer som gjør meg trist.
Aller verst er ”Lille kattepus” om den lille kattungen som får ris på halen sin, bare fordi hun drikker litt melk fra morens skål. Altså dyremishandling.
I låta ”Tre katter små” er kattungene livredde før de skal fortelle moren at de har mistet vantene sine, hvorpå mor utbryter sint: ”Har dere mistet vantene? Så slemme dere er! Nå blir det ingen grøt å få. Nei, nei, nei!”
De mistet dem vel ikke med vilje!
I Margrethe Munthes ”Gråpus” reagerer jeg alltid på strofen: ”Jeg er så glad i dem alle fem, – især de små, de er så pene!” Her innrømmer barnet at hun plutselig er mer glad i de nye kattungene enn i gode, gamle Gråpus! Snakk om ulojaltitet!
Så nå det blir ingen flere kattesanger å få, nei, nei, nei!

Ett Svar

  1. Jeg har tenkt at den stakkars lille kattepusen får ris på halen av sin ekstremt ammefientlige mor. Tenke seg å nekte sitt barn mat på den måte, og attpåtil gi henne ris på halen. 😉

Legg igjen en kommentar

