The return of the mais

maisMaisen har vært litt upopulær i mitt kjøkken de siste åra – antageligvis fordi jeg forbinder mais med kebab, taco, fylte bakte poteter og andre retter som ikke står like høyt i kurs lenger. Men nylig bestemte jeg meg for å dumpe den hermetiske maisen til fordel for en fersk og nykokt variant. Og nå har jeg plutselig fått maisdilla! Forleden brukte jeg den i min mager-variant av Chili Con Carne (med kyllingkjøttdeig, uten ris), og det smakte utmerket. chili con carne

Ett Svar

  1. Spenstig forslag: Maiskaserolle.

    To ferske maiskolder, skjær av maiskornene med en skarp kniv og press ut gugga som ligger igjen på kolben med baksiden av nevnte kniv. Hell på med fløte, maisen skal bli fuktig men ikke drukne, ikke så farlig om det blir litt for mye fløte. Kjør på med salt og pepper og en god dæsj med margarin. Hell gugga i en ildfast bolle og ha i ovnen på 175 grader i en halvtime-tre kvarter. Serveres til biff, steik, brødmat, salat, burger eller for seg selv. Aldeles nydelig.

Legg igjen en kommentar

