Nervepirrende menneskejakt

jobtitle_quadDVD: Jeg var så slem mot Pierce Brosnan i anmeldelsen av «Desperate timer» (under), at jeg synes jeg skylder ham å skrive noen linjer om en langt bedre Brosnan-film som er ute på dvd. (Og det er IKKE marerittet «Mamma mia!») Filmen heter “Seraphim Falls” og her møter Brosnan en annen ire, Liam Neeson, i et intenst oppgjør. Det har gått fem år siden den amerikanske borgerkrigen og oberst Carver (Neeson) er ute etter å hevne seg på den tidligere kapteinen Gideon (Brosnan). Hvorfor får vi ikke vite før mot slutten, og det er et grep som forsterker spenningen. Vi heier på Gideon og hans superhelt-evne til å overleve, men forstår snart at Carver er mer enn bare en blodtørstig jævel. Oppgjøret begynner i snødekte fjell, fortsetter gjennom skogkledte daler og ender stilistisk i ørkenen. Dette er langt fra noe Oscar-drama, men regissøren lykkes i å kombinere tradisjonell westernfilm med drivende action. Anjelica Hustons rolle mot slutten av filmen føles imidlertid malplassert.

2 svar

  1. Åhh! Sa deilig å se noen kalle «Mamma Mia» et mareritt. Jeg viste filmen ørten ganger på kino og bare etter 15 minutter hadde jeg nesten utviklet diabetes 2.
    Jeg var redd det bare vr meg som ble (nesten) fysisk uvel av den filmen…

    Siden du er så glad i film; håper du har sett «The bands visit» – hvis ikke har du en nydelig perle av en film som venter…

    = )

  2. Ingen grunn til å ha dårlig samvittighet på grunn av Pierce. Jeg følte hele tiden at han ble valgt som James Bond for å tilfredsstille et satt husmorsegment, og at han hele tiden har passet bedre i en daytimesåpeopera à la Days of our Lives. Det er noe med det påtrengende regelmessige ansiktet hans og den i så mange år tilsynelatende mangelen på selvironi som har bidratt til å sementere ham som en dørgende kjedelig filmstjerne.

    Men det tjener ham til ære at han i de senere år har gått i mer quirky og rufsete retning, hatt roller der han tillater seg å miste verdigheten litt mer, og endog halvparodiert sitt tidligere rakryggede jeg i filmer som «The Matador».

Legg igjen en kommentar

