Progressive plakater

Jeg har alltid vært misunnelig på svenskenes progg-begrep. Her hjemme brukes «prog» i hovedsak om 1970-tallets kunstrockband og deres ofte ganske slitsomme konseptalbum (Emerson, Lake & Palmer, Jethro Tull, King Crimson, Pink Floyd etc). Svenskene valgte å tolke uttrykket progressiv rock mer bokstavelig, og brukte det om band med et samfunnskritisk, og gjerne venstreradikalt innhold. 5864Mange av de svenske banda i den kulturelle motbevegelsen holdt høy standard og hadde sterk innflytelse på norske kolleger. For tiden foregår det en morsom utstilling med proggens plakater på Nordiska Museet i Stockholm, og den vil jeg gjerne få med meg.
Mitt favorittmuseum i min favorittby! 58705862
5867
5856

24 mars.indd
5852

Ett Svar

Legg igjen en kommentar

