Renessansemenneske – eller bare rastløs?

Leonardo da Vinci

Leonardo da Vinci

”Ja takk, begge deler.”
Dette ser ut til å være mange kulturmenneskers holdning til yrkesvalg. Stadig oftere hører vi om unge mennesker som titulerer seg ”forfatter/skuespiller” eller ”programleder/kunstner/musiker”. Snakker vi her om ekte renessansemennesker, eller er dette folk som rett og slett ikke klarer å bestemme seg?

Multitalentene Ketil Bjørnstad (artist/komponist/forfatter), Kim Hiorthøi (musiker/forfatter/kunstner/filmskaper) og Knut Nærum (komiker/forfatter/tegneserieskaper m.m.) har alle blitt omtalt som ”renessansemennesker” i mediene. Dette begrepet ble opprinnelig brukt for å beskrive lærde personer med kunnskaper innen flere vitenskapsområder, og stjerneeksempelet er Leonardo Da Vinci, som var både kunster, håndverker, oppfinner og vitenskapsmann. Knut Nærum vil ikke ta til seg et slikt kompliment: – For å leve opp til den karakteristikken må man kunne minst to, helst flere, ting ualminnelig godt, og dermed faller jeg utenfor, sier han beskjedent.

– Hvorfor er det innen kulturlivet, og ikke i vitenskapen, vi i dag snakker om renessansemennesker?

– Fordi mediene ikke bryr seg om vitenskapsfolk for tiden, unntatt et par dyktige tilretteleggere som Knut Jørgen Røed-Ødegaard. Ja, kanskje bare han. Til gjengjeld skyr vitenskapsfolkene mediene, siden de av erfaring vet at de blir intervjuet og tolket av journalister uten realfaglig kompetanse, og dermed vil bli feilsitert og misbrukt. Renessansemenneskeforskerne finnes, men vi ser dem ikke, hevder Nærum.

Skuespiller og forfatter Anna Bache-Wiig har en annen teori.

– De fleste som jobber i kulturlivet, er alltid på jakt etter den ultimale måten å uttrykke seg på, og i vår moderne multimediatid blir grensene mellom de forskjellige kulturområdene ofte litt uklare. Jeg tror uansett nysgjerrighet er den kanskje viktigste egenskapen for en kunstner. Sånn sett er vi kanskje litt i slekt med forskere og vitenskapsfolk, tross alt, sier hun. Anna hadde allerede gjort suksess som skuespiller på tv og teater, da hun debuterte som forfatter i 2003. Nå er hun aktuell med sin tredje roman ”Lasses hus.”

– Hvorfor satser du på to karrierer samtidig?

– Fordi jeg kan! Jeg er jo svineheldig som får lov til å drive med begge deler. For meg er dessuten det å spille teater og det å skrive to sider av samme sak. Jeg forteller historier – på egen hånd eller sammen med andre. Skuespiller/designer/filmskaper/musiker/manusforfatter Iram Haq er enig: – Ofte er de ulike kreative prosessene nært beslektet og det føles derfor naturlig å hoppe fra det ene til det andre. Grunnen til at jeg driver med så mye forskjellig, er at jeg vil være med å fortelle ulike historier. Og så er det veldig gøy!

Det er for øvrig ikke noe nytt fenomen at kjente kulturmennesker utmerker seg på flere fronter. På 1960-tallet var Inger Lise Rypdal og Wenche Myhre blant dem som både ga ut plater, sto på scenen og spilte i filmer på samme tid. Ofte var dette en dyd av nødvendighet; for det var sjelden mulig å leve av bare platesalg. Slik er det også for Haddy N’jie. Hun er mest kjent som musiker og skuespiller i gruppa Queendom, men jobber også som journalist, og i fjor debuterte hun som forfatter med ungdomsboka ”Dans, dans!”. Haddy forteller at den sammensatte karrieren er et resultat av at hun slet med å finne seg til rette, og etter hvert forsto at hun var nødt til å bygge opp levebrødet sitt sten på sten.

– Dermed gikk jeg ut bredt og håpet jeg skulle lykkes i noe, i og med at jeg har konstant angst for at alt skal gå til helvete. Jeg la jeg mye jobb i alt, og da åpnet det seg stadig nye muligheter, forteller hun.

På 1980-tallet lot vi oss imponere av at Trond Viggo Torgersen kombinerte legeyrket med alt fra plateutgivelser og tv-program, til komikk og politikk. Nå har han fått en etterfølger i legeutdannende Anders Danielsen Lie, mest kjent som skuespiller fra filmene ”Herman” og ”Reprise”, men også aktiv som musiker, Dagbladet-skribent og forfatter av boken ”Sex og sånt.”

– Er du et renessansemenneske, Anders?

– Å kalle meg renessansemenneske er et misbruk av ordet. Det er litt forskjell på et multitalent og et renessansemenneske. Hvis det finnes renessansemennesker i dag, er det først og fremst innenfor vitenskap og akademia.

– Hvorfor har du en så sprikende karriere?

– Jeg har mange store interesser og klarer ikke helt å bare la dem være hobbyer. Jeg har aldri hatt noe mål om å ha mange jobber, det er bare blitt sånn. Noen ganger føler jeg meg stykkevis og delt, andre ganger ser jeg på det som en styrke.

Mens enkelte hopper mellom vidt forskjellige fagfelt, prøver de fleste multitalenter seg på mindre sidesprang. Som når en skuespiller gir ut en viseplate på si. Skuepiller Andrea Bræin Hovig hadde gitt ut musikalplata ”Hjertevinner,” da hun forfatterdebuterte med barneboka ”Ville Wilma.” – Det er skuespiller jeg er utdannet som, og det satt langt inne å skulle gjøre noe ved siden av. Jeg er ganske streng mot meg selv, så da plateselskapet og forlaget mente at det jeg gjør antagelig er verdt noe for andre også, betydde det enormt mye for meg, sier hun. – Hvorfor er det så mange kulturfolk som sjonglerer mellom ulike fagfelt? – Aner ikke. Dette at «man bør bli ved sin lest» opplever jeg som veldig tungt befestet i Norge. Så derfor blir jeg i godt humør av at noen viser purismen finger’n og lager noe nytt. Kanskje går man på trynet, men man har i hvert fall våget noe, sier Andrea.

Flere med kombikarriere:
– Jo Nesbø: Forfatter, popartist og siviløkonom.
– Johan Harstad. Forfatter, dramatiker, designer, fotograf og musiker.
– Victoria Winge: Skuespiller, illustratør, musiker og modell. – Kåre Magnus Bergh: Programleder og billedkunstner.
– Kristin Spitznogle: Psykolog og plateartist.
– Hanne McBride: Plateartist, journalist og forfatter av Sudukobøker.
– Hilde Louise Asbjørnsen: komiker og jazzsanger.
– Mattias Faldbakken: Billedkunstner og forfatter.
– Pia Skevik: DJ, forfatter og vinekspert.
– Jan Vardøen: Restaurantgründer, musiker, forfatter, snekker og bartender.

Artikkelen er skrevet av Marta Breen og sto nylig på trykk i KK.

Ett Svar

  1. […] renessansemennesker; Hvem er landets beste eksemplar av arten? Jeg spør multitalentene […]

Legg igjen en kommentar

