Skolekjøkken for idioter

images2

Sterk undervurdering av folks matkunnskaper

Onsdag kveld tilbrakte jeg med fjernkontrollen i hånda, og da opplevde jeg gang på gang at folk på skjermen forsøkte å lære meg ting om matlaging jeg har kunnet siden skolekjøkkenet.
Først ut var ”Opplysningskontoret for frukt og grønt” som for tiden kjører en undervisningsreklame om tilbereding av poteter. ”Slik lager du krydderpoteter” sier en ung skuespiller-wannabe, og viser oss hvordan man krydrer poteter med ”spennende” krydder som salt, pepper, olje, timian og hvitløk. Deretter forteller han oss hvordan man lager potetmos: Koke poteter, mose og krydre. – Unnskyld, men finnes det noen andre måter å gjøre det på?
På NRK var det reprise på ”Yum Yum med Noman” der programlederen hadde invitert en norsk-spansk venninne til å lage tradisjonell spansk mat. Fantasien deres strakk ikke lenger enn til å ”lære” oss hvordan man lager velkjente retter som bondeomelett (tortilla), kjøttboller (albondigas) og kald tomatsuppe (gazpacho). Den sistnevnte retten ble for øvrig omtalt av Torgrim Eggen i denne ukas ”D2” som: ”En kald grønnsakssuppe fem millioner spanske husmødre kan grise sammen uten å slippe morgensåpa på tv med blikket.”
Til slutt switchet jeg innom programmet Studio FEM, der jeg akkurat rakk å få med meg at Eli Hagen prøvde å belære sofagjest Are Kalvø og programmets kvinnelige kjernepublikum med følgende replikk: ”Jeg er veldig glad i allioli (hennes utale). Ja, det er altså en slags majones, laget av hvitløk og olje.”
Takk for oppklaringen, Eli.

Legg igjen en kommentar

