Prinsesse for en dag

Norske småjenter har hatt prinsessedilla i årevis. Nå er det mødrenes tur.

Da undertegnedes mor giftet seg for første gang tidlig på 1970-tallet, var det i en enkel brun kjole fra Hennes & Mauritz. Festen ble holdt i foreldrenes rekkehus, og maten sto hennes mor for. Det beskjedne bryllupet var tidstypisk. Langt fra alle syntes at det å inngå giftemål var noen grunn til å lage stor ståhei. På enkelte brudebilder fra denne perioden kan man nesten skimte en forlegenhet i parets blikk – det ser ut som om de skjemmes over å delta i dette småborgerlige tullet.

Måteholdets dager er som kjent forbi, og dagens bryllupsfester er av det mer overdådige slaget. Etnolog Eva Knuts ved Centrum för konsumtionsvetenskap ved Göteborgs universitet har tatt doktorgrad i bryllup, og forteller at den skandinaviske trenden går mot større, dyrere og mer tidkrevende bryllup.

– Det er mer glitter og glamour i dagens samfunn, og bryllupene glir inn i den trenden. Det er jo ikke bare bryllupene som er mer synlige i dag: Studentball, dåp, bursdager og andre livsritualer har også forandret seg og blitt mer glamorøse. Markedet har innsett ritualenes store potensial når det gjelder forbruk, sier hun.

”Helt siden Susanne var fem år gammel, har hun planlagt sitt bryllup,” kunne vi lese i det svenske bladet Damernas Värld i våres. I artikkelen møter vi en 41 år gammel stockholmskvinne som snakker om det å gifte seg som om hun levde på Jane Austens tid. For henne og ektemannen havnet fest og bryllupsreise på til sammen 200 000 kroner.

– Mannen min ble litt satt ut, for han synes ikke at bryllupet var så viktig. Han hadde gjerne stukket utenlands for en enklere vigsel, men var snill nok til å bøye seg for mine ønsker, sier Susanne til bladet.

Hennes nybakte ektefelle er garantert ikke alene om å svelge kameler nå i bryllupssesongen – Sommer-Norge kryr av mannfolk som stilltiende aksepterer at alle samtaler vris inn på temaer som bordkort, tiaraer, blomsteroppsatser og ønskelister på Glasmagasinet. Det typiske vestlige middelklassebryllupet som vi har blitt fôret med gjennom filmer som ”The Wedding Planner”, ”My Big Fat Greek Wedding”, ”Sex and the City” og ”27 kjoler” viser tydelig at bryllup rett og slett ikke handler om menn. De handler om kjoler, venninner, shopping og champagne. De handler om å oppfylle brudens største fantasier, hennes drøm om å ha alles blikk rettet mot seg, og om at alle skal se hennes utsøkte smak og nyslanke midje.

For fem år siden fikk nordmenn for første gang se hva bryllupsforberedelser gjør med amerikanske kvinner, da TVNorge begynte å sende serien ”Bridezillas”, eller ”Brudegalskap i New York”, som ble den norske tittelen. På det tidspunktet var ”bridezilla”-begrepet for lengst etablert i amerikansk dagligtale. I følge Rebecca Mead, forfatter av boka ”One Perfect Day: The Selling of the American Wedding”, er en bridezilla en i utgangspunktet fornuftig kvinne, som i tiden før bryllupet forvandles til et selvopptatt monster, besatt av målet om den perfekte bryllupsdag, med seg selv som showets stjerne.

Det er lett å trekke paralleller mellom brudemonstrene og et annet tv-program – ”My Supersweet 16” på MTV. Dokumentarserien tar for seg en amerikansk tradisjon som går ut på å feire 16-årsdagen til rikmannsunger med gedigne fester. Et kamerateam følger hovedpersonen (oftest en bortskjemt jentunge), som forlanger å bli hyllet som en dronning når hun entrer festen, og som begynner å grine hvis foreldrene ikke får tak i en verdenskjent rapper til å opptre. Som tilskuer blir du sittende å lure på hvordan i all verden jenta har fått det for seg at hun fortjener denne prinsessebehandlingen.

Etnolog Eva Knuts mener filmer, tv-serier og virkelighetsfjernsyn gir næring til slike fantasier.

– Bare se på dokusåpene, det har blitt helt greit å framheve seg selv. Det er ikke lenger noe å be om unnskyldning for, men heller noe man skylder seg selv, sier hun. Hun understreker likevel at kvinner ikke har skylden for bryllupshysteriet alene:

– Jenter vokser opp med Barbie-dukker og Disney-prinsesser, og de forventes å drømme om bryllup. Men det er jo langt i fra alle som gjør det, så jeg tror absolutt ikke at kvinner fødes med et spesielt ”bryllupsgen”. I intervjuer jeg har gjort med par som planlegger bryllup, tar mannen ofte til orde for at han savner arenaer der han kan stille spørsmål og bli tatt på alvor. Jeg tror ”bryllupsbransjen” undervurderer menns interesse, sier Knuts.

I sin bok går Rebecca Mead bryllupsindustrien etter i sømmene. Helle rikke hun ønsker å gi kvinnene skylda for galskapen alene, men peker i stedet på en rekke kyniske virkemidler industrien tar i bruk for å tyne penger fra folk. De fleste som involverer bryllupsplanleggere, ender med å sprenge budsjettene sine kraftig. Ifølge tall fra 2007 koster det amerikanske gjennomsnittsbryllupet 28 000 dollar (den gang 160 000 kroner), noe som er over halvparten av det gjennomsnittlige brudeparets samlede brutto årslønn. Ifølge en uformell undersøkelse som magasinet Ditt Bryllup gjorde for to år siden, bruker nordmenn halvparten av dette, i gjennomsnitt 80 000 kroner. Men bryllupsarrangøren Brudepikene i Drammen hevdet i 2006 overfor Aftenposten at deres bryllup ofte havner på 300 000 kroner.

Rebecca Mead mener at bryllupsindustrien i hovedsak selger en fantasi, og at de har lykkes i å overbevise folk (les: kvinner) om at det perfekte bryllupet vil føre til et lykkelig ekteskap og liv. Påvirkningen skjer gjennom bryllupsblader, tv-program, kongebryllup, bryllupsbøker, filmer og blogger. Industrien spiller på folks innerste drømmer, de finner opp nye “tradisjoner” og utnytter kvinners grunnleggende usikkerhet.

Da damebladet Elle i fjor lagde et bryllupsspesial, beskrev en av bladets journalister sitt eget bryllup på følgende vis: ”Venner og familie på sitt mest glamorøse. Hatter, roseblader, og der oppe – mannen i mitt liv. (…) Så var det party – med fem etasjers kake, kul musikk, fine ord og dans til soloppgang. Dagen derpå våknet vi i et hav av rosa hjertekonfetti, i sengen i bryllupssuiten vår. (…) Latteren runget rundt bordet. Sola skinte, jeg kikket på mannen min og de fantastiske vennene våre som hadde flydd inn fra alle verdenshjørner for å dele denne helgen med oss.”

Antagelig kommer journalisten her svært nær en beskrivelse av den ultimate drømmen: Det skal være både tradisjonelt og moro, romantisk og lekkert, og selvsagt skal man ha masse glamorøse venner som gleder seg med dere. At dere har vært samboere i årevis, og bruker hverdagen til å fordele bæsjebleier og oppvask så rettferdig som mulig, betyr ingenting. På bryllupsdagen skal han være prinsen som gir deg åndenød av pur forelskelse.

Foreløpig er nok flertallet av norske bruder både jordnære og moderate, men selv den mest fornuftige Kari risikerer å havne i bryllupsfella. For når en brud gjentatte ganger blir fortalt at et anstendig bryllup koster flere hundre tusen kroner, vil hun begynne å tro det. Og når hele den kommersielle bryllupskulturen overbeviser henne om at det er hennes privilegium å oppføre seg som en selvopptatt, forfengelig og overambisiøs diva, ja, da er det ikke rart at dagens bryllup fremstår som en egotripp for bruder.

3 svar

  1. Bra skrevet!
    Er selv motstander av at kommersielle interesser skal få styre og herje slik. Glad å høre at noen har satt dette i litt perspektiv.

  2. Giftet meg i fjor høst, og gjestene sa det var det beste bryllupet de hadde vært i, fordi det hadde vært så upretensiøst, med fokus på å ha det hyggelig sammen.. 🙂
    Fatter ikke folk som drukner i staffasjestyr og legger størst vekt på det ytre ved en slik dag.

  3. […] prinessedrømmer her. #gallery-1 { margin: auto; } #gallery-1 .gallery-item { float: left; margin-top: 10px; […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: